به بلاگ ارقام سیستم خوش آمدید

در این قسمت می توانید مقالات مرتبط با آموزش حسابداری، و همچنین آموزش نرم افزار حسابداری ارقام سیستم را مطالعه بفرمایید

پست فوری:
نرخ و نحوه پرداخت مالیات وکلا
نرخ و نحوه پرداخت مالیات وکلا چگونه است ؟
مطابق ماده 103 ق.م.م :
🔸 وکلا موظفند به عنوان علی الحساب مالیاتی به میزان 5 درصد حق الوکاله بر روی وکالتنامه تمبر باطل و الصاق نمایند.

مبلغ حق الوکاله بدین صورت محاسبه می شود :
🔸در دعاوی كه خواسته آنها مالی است مطابق حق الوكاله مقرر در تعرفه.
🔸در دعاوی كیفری نسبت به مورد ادعای خصوصی كه مالی باشد مطابق حق الوكاله مقرر در تعرفه.
🔸در دعاوی كه موضوع وكالت مالی نباشد مطابق حق الوكاله مقرر در آئین نامه حق الوكاله.
🔸در دعاوی كه تعیین بهای خواسته قانوناً لازم نیست مطابق حق الوكاله مقرر در آئین نامه حق الوكاله.
🔸در دعاوی كیفری كه تعیین حق الوكاله به نظر دادگاه است مطابق حق الوكاله مقرر در آئین نامه حق الوكاله.

🔸در مورد دعاوی كه در مراجع اختصاصی غیرقضایی رسیدگی می‌شود و برای حق الوكاله آنها تعرفه خاصی مقرر نشده است مانند اختلافات مالیاتی و نظایر آنها میزان حق الوكاله بر اساس مبلغ مابه الاختلاف بصورت پلکانی بشرح زیر است :
تا 1 میلیون تومان 5%
تا 3 میلیون تومان نسبت به مازاد 1 میلیون تومان 4%
مبالغ بیشتر 3%

نکته 1 : عنوان وکیل در ماده 103 درخصوص هر کسی که وکالتنامه از دیگری دارد صادق است. شامل وکلای دادگستری، كسانی كه در محاكم اختصاصی وكالت می‌كنند و هر کسی که وکالتا در مراجع قانونی کاری انجام می دهد. به استثنا كارمندان مؤدی یا پدر– مادر- برادر- خواهر- پسر- دختر- نواده و همسر مؤدی که از انجام مقررات این ماده معافند.

نکته 2 : تمبر باطل شده و مالیات پرداخت شده وکلا به عنوان "علی الحساب" مالیاتی ایشان می باشد و مالیات قطعی پس از رسیدگی توسط واحد مالیاتی تعیین و علی الحساب پرداختی از آن کسر خواهد شد. ضریب تعیین درآمد مشمول مالیات وکلا 55%  حق الوکاله های دریافتی می باشد.

نکته 3 : در دعاوی که حق الوکاله بصورت مرحله ای تعیین و دریافت می شود در هر مرحله وظیفه پرداخت مالیات و ابطال تمبر جداگانه انجام می شود.

نکته 4 :  در هر مورد كه طبق مفاد این ماده عمل نشده باشد وكالت وكیل در هیچ یك از دادگاه‌ها و مراجع قابل قبول نخواهد بود به استثناء زمانی که وکیل وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها باشد كه احتیاج به ابطال تمبر ندارند.

نکته 5 :  اگر موکل وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها باشند باید 5 درصد از حق الوکاله پرداختی به وکلا را کسر و بابت علی‌الحساب مالیاتی وكیل تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

نکته 6 : در صورتی كه پس از ابطال تمبر پرونده به وكیل دیگری واگذار شود وكیل جدید مكلف به ابطال تمبر روی وكالتنامه مربوط نخواهد بود.

نکته 7 : در مواردی كه دادگاه‌ها حق الوكاله را بیشتر یا كمتر از مبلغی كه مأخذ ابطال تمبر روی وكالتنامه قرار گرفته است تعیین نمایند مدیران دفتر دادگاه‌ها مكلف‌اند میزان حق الوكاله را به اداره امور مالیاتی مربوط اطلاع دهند تا ما به‌التفاوت مورد محاسبه قرار گيرد .
  • پنج شنبه / 10 آبان 1397 / 10:45
  • دسته بندی: قانون مالیات های مستقیم
  • نویسنده: زینب صالحی

استفاده از مطالب سایت اینترنتی ارقام سیستم فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

logo-samandehi

ارقام سیستم

ارقام سیستم این اعتقاد را دارد که به مشتریانش به هیچ وجه به دید مشتری نگاه نکند بلکه آنها را شریک تجاری خود برای گسترش و ارتقاء شرکت و نرم افزار بداند. گروه ما همواره تلاش می کند به کمک شما شرکای تجاری گرامی نرم افزاری درخور شأن و شخصیت شما بزرگان تولید کند و همیشه آن را با بالاترین امکانات روز دنیا بروز و قابل استفاده برای اکثریت نیاز بازار نگه دارد. نرم افزار ارقام سیستم با عنوان نرم افزاری هوشمند، زبان زد صنایع مختلف است و فقط دلیل این سخن را دریافت درخـواسـت های حـرفه ایی در صــنایع بزرگ مـی دانیم و اگـر شـما نیاز خود را در امکانات نرم افزار ارقام سیستم پس از بررسی مشاهده نکردید می توانید این نیاز را درخواست دهید تا پس از تجزیه و تحلیل اولیه توسط تحلیل گران صاحب نظر ارقام سیستم بررسی شود تا در ورژن های بعدی نرم افزار پیاده سازی شود

argham
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت نرم افزاری ارقام سیستم (ارقام سیستم آسیا) می باشد