به بلاگ ارقام سیستم خوش آمدید

در این قسمت می توانید مقالات مرتبط با آموزش حسابداری، و همچنین آموزش نرم افزار حسابداری ارقام سیستم را مطالعه بفرمایید

پست فوری:
خرید کالا و خدمات مشمول مالیات توسط موًدی با فعالیت معاف از مالیات

✅خرید کالا و خدمات مشمول مالیات توسط موًدی با فعالیت معاف از مالیات
مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند.
 در چنین حالتی مودی اولیه مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد و نمی تواند مالیات پرداختی از سازمان امور مالیاتی استرداد نماید.( تبصره 2 ماده17 قانون مالیات بر ارزش افزوده در صورتی که موًدیان به عرضه کالاها یا خدمات معاف از مالیات اشتغال داشته باشند و یا طبق مقررات این قانون مشمول مالیات نباشند؛ مالیات های پرداخت شده مربوط به کالاها یا خدمات مزبور مسترد نمی شود.)
مثال نمونه
فعالیت شرکت امیران تولید گوشت می باشد.طبق بند (2) ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزوده؛تولید گوشت از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.
چنانچه شرکت امیران برای بسته بندی گوشت از کارتون و نایلون استفاده کند ؛مجاز نمی باشد که مالیات پرداختی بابت خرید نایلون و کارتون را از سازمان امور مالیاتی کشور استرداد کند؛ بلکه باید مالیات پرداختی را جزء قیمت کالا محاسبه کند.

در صورتی که کارتن و نایلون مذکور برای بسته بندی گوشت به ارزش 50.000.000 ریال بعلاوه 1.500.000 ریال مالیات بر ارزش افزوده خریداری شده باشد؛ثبت حسابداری آن به صورت زیر می باشد:
خرید نایلون ۵۱۵۰۰۰۰۰
                   بانک   ۵۱۵۰۰۰۰۰
توضیح:در چنین حالتی مودی می تواند طبق تبصره 4 ماده 17 قانون مالیات برارزش افزوده مالیاتهای پرداختی را جزء هزینه های قابل  قبول در مالیاتهای مستقیم حساب کند.

تبصره 5 ماده 17- آن قسمت از مالیات های ارزش افزوده پرداختی موًدیان که طبق مقررات این قانون قابل تهاتر یا استرداد نیست جزء هزینه های قابل قبول موضوع مالیاتهای مستقیم محسوب می شود.

حال اگر موًدی مالیات بر ارزش افزوده؛ همزمان به فعالیت معاف از مالیات و مشمول مالیات مشغول باشد؛ در این صورت مالیاتهای پرداختی برای فعالیتهای مشمول مالیات؛ از سازمان امور مالیاتی کشور قابل دریافت می باشد.
⭕️مثال نمونه
فعالیتهای شرکت امیران تولید گوشت و چرم است. طبق ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده گوشت معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و چرم مشمول مالیات.اگر این شرکت برای بسته بندی گوشت 50.000.000 ریال نایلون و کارتن و برای بسته بندی چرم 30.000.000 ریال نایلون و کارتن خریداری نماید؛ نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پرداختی برای کارتن ها و نایلون های خریداری شده به صورت زدر خواهد بود:

مالیات پرداختی برای خرید کارتن و نایلون برای بسته بندی گوشت                                     1.500.000 = 3٪ × 50.000.000
مالیات پرداختی برای خرید کارتن و نایلون برای بسته بندی چرم                                                             900.000 = 3٪  × 30.000.000
ثبت حسابداری خریدهای فوق به صورت زیر است:
خرید نایلون ۸۱۵۰۰۰۰۰
مالیات        ۹۰۰۰۰۰
            صندوق ۸۲۴۰۰۰۰۰

طبق تبصره 3 ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده این موًدی فقط مالیات پرداختنی بابت خرید نایلون و کارتن؛ جهت بسته بندی چرم را می تواند از سازمان امور مالیاتی کشور دریافت نماید.
اگر میزان کارتون و نایلون مصرف شده برای گوشت و چرم به صورت مجزا مشخص نباشد از نسبت فروش استفاده می کنیم. یعنی نسبت گوشت به چرم فروخته شده را محاسبه نموده و مالیات برای کالای مشمول را از آن طریق محاسبه می کنیم.
⭕️مثال نمونه
اگر شرکت امیران در مجموع 80.000.000 ریال برای خرید کارتن و نایلون برای بسته بندی گوشت و چرم پرداخت کند؛ چون کالای خریداری شده از مالیات بر ارزش افزوده معاف نمی باشد؛باید 2.400.000 ریال به عنوان مالیات پرداخت نماید.حال اگر این موًدی 300.000.000ریال گوشت و 100.000.000 ریال چرم بفروشد چه میزان مالیات بر ارزش افزوده می تواند از سازمان امور مالیاتی کشور استرداد کند.

میزان کل فروش                                                                    400.000.000=100.000.000 + 300.000.000

نسبت فروش گوشت به کل فروش                                                                                 ¾= 300.000.000

نسبت فروش چرم به کل فروش                                                                                     ¼ = 100.000.000

میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت خرید نایلون                                                           = 2.400.000
مالیات بر ارزش افزوده قابل استرداد از سازمان امور مالیاتی کشور                      600.000 = ¼ × 2.400.000
  • یکشنبه / 6 آبان 1397 / 16:29
  • دسته بندی: قانون مالیات بر ارزش افزوده
  • نویسنده: زینب صالحی

استفاده از مطالب سایت اینترنتی ارقام سیستم فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

logo-samandehi

ارقام سیستم

ارقام سیستم این اعتقاد را دارد که به مشتریانش به هیچ وجه به دید مشتری نگاه نکند بلکه آنها را شریک تجاری خود برای گسترش و ارتقاء شرکت و نرم افزار بداند. گروه ما همواره تلاش می کند به کمک شما شرکای تجاری گرامی نرم افزاری درخور شأن و شخصیت شما بزرگان تولید کند و همیشه آن را با بالاترین امکانات روز دنیا بروز و قابل استفاده برای اکثریت نیاز بازار نگه دارد. نرم افزار ارقام سیستم با عنوان نرم افزاری هوشمند، زبان زد صنایع مختلف است و فقط دلیل این سخن را دریافت درخـواسـت های حـرفه ایی در صــنایع بزرگ مـی دانیم و اگـر شـما نیاز خود را در امکانات نرم افزار ارقام سیستم پس از بررسی مشاهده نکردید می توانید این نیاز را درخواست دهید تا پس از تجزیه و تحلیل اولیه توسط تحلیل گران صاحب نظر ارقام سیستم بررسی شود تا در ورژن های بعدی نرم افزار پیاده سازی شود

argham
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت نرم افزاری ارقام سیستم (ارقام سیستم آسیا) می باشد